Bolące skurcze łydek nie dają mi spać!

z16293185Q,Obrzeki-nog-ustepujace-po-nocy--kurcze-lydek----To

Dokuczają Ci uciążliwe i pojawiające się zwłaszcza nocą skurcze łydek? Jesteś w trakcie relaksującego snu po całym dniu pracy, kiedy nagle dotkliwy ból przeszywa Twoją nogę? Skurcze łydek zazwyczaj trwają tylko od kilku sekund do kilku minut, są nieszkodliwe i bez żadnych następstw ale to nie znaczy, że musisz je mieć! Podejmij walkę z uciążliwym skurczem!

Anatomia skurczu

 

Skurcze łydek są bezwiedną, nadmierną zmianą długości i napięcia włókien mięśniowych łydek, występującą pod wpływem różnych bodźców. Z powodu zaciśnięcia się włókien, mięsień brzuchaty bądź strzałkowaty łydki staje się twardy, co jest główną przyczyną bólu.

Skurcze łydek dopadają zazwyczaj sportowców i kobiety w ciąży, ale także zdarzają się osobom niemającym większych problemów ze zdrowiem. Przyczyny tej dolegliwości mogą być różne. Od zupełnie błahych do wymagających specjalistycznego leczenia.

 

Poznaj przyczyny i zapobiegaj!

 

Pobudka ze snu z powodu skurczu nie musi być już codziennością. By uporać się z dręczącą nas dolegliwością przede wszystkim warto poznać jej przyczyny. Skurcze łydek często związane są z naszym trybem życia oraz dietą, dlatego nie wspieraj bólu – uporaj się z nim wprowadzając kilka zmian.

Prawdopodobieństwo pojawienia się skurczu wzrasta w wyniku:

 

  • odwodnienia organizmu, – gdy intensywnie się pocisz podczas ćwiczeń czy gorączki lub stosujesz leki moczopędne dochodzi do zaburzeń w poziomie elektrolitów. Wraz z wodą tracisz niezbędne dla organizmu (w tym mięśni) minerały – zwłaszcza sód, potas, wapń i magnez, co zaburza funkcjonowanie gospodarki wodno elektrolitowej.

 

  • przetrenowania mięśnia, – zwykle po intensywnym treningu (zwłaszcza, gdy nie poprzedza go rozgrzewka) lub ciężkiej pracy fizycznej dochodzi do przeforsowania mięśnia, wydzielającego hormony takie jak adrenalina, hormon wzrostu, hormon stresu (kortyzol) czy też hormonu utrudniającego diurezę. Zbyt duże stężenie tych hormonów może powodować zesztywnienie mięśni łydek.

 

Nie jesteś typem sportowca i myślisz, że ta przyczyna Cię nie dotyczy? Uwaga drogie Panie wysokie obcasy również nie są Twoim sprzymierzeńcem (wymuszają one stałe napięcie mięśni łydek)

  • stosowania niektórych leków, – leki o działaniu moczopędnym czy przeczyszczającym sprzyjają utracie elektrolitów, a do środków nasilających skurcze należą środki z wyciągiem z naparstnicy, atropiną, adrenaliną.

 

  • nadmiaru kawy – spożywanie dużych ilości kawy, a także napojów energetycznych, doprowadza do wypłukiwania makroelementów takich jak magnez i potas. Magnez wspomaga przewodnictwo nerwowe a potas odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego, stąd ich niedobór może być bolesny dla Twoich nóg. Podobne skutki może mieć nadużywanie alkoholu.
  • siedzącego trybu życia – zbyt długie siedzenie utrudnia przepływ krwi szczególnie, gdy zakładasz nogę na nogę.

Częste skurcze łydek mogą być też objawem poważnych chorób takich jak cukrzyca, nadciśnienie, problemów neurologiczne, choroby nerek czy problemy z krążeniem żylnym w nogach. W takim przypadku, należy skonsultować się z lekarzem.

SOS na nagły skurcz

Gdy dopadnie Cię nagły skurcz łydki zastosuj kilka porad przedstawionych poniżej:

  • Masaż – powoli i równomiernie masuj bolącą nogę zgodnie ze wskazówkami zegara, a potem rytmicznie poruszaj nią w dół, w górę i na boki. Rozcieraj mięśnie w kierunku przeciwnym do skurczu.
  • Rozciąganie – przespaceruj się po pokoju i zginaj kolana. Jeśli nie jesteś w stanie wstać z łóżka sięgnij dłonią w kierunku palców stopy, chwyć je i wyprostuj nogę. Postaraj się wytrzymać chwilę w tej pozycji.
  • Ciepłe okłady – przyłóż do łydki ciepły ręcznik lub kompres. To ukoi ból.
  • Napij się wody – często przyczyną skurczu jest picie zbyt małej ilości płynów. Uzupełnij je!

Rozciągnij skurcze!

Pomocnym pogromcą nocnych skurczy mogą okazać się ćwiczenia rozciągające na mięsień trójgłowy łydki. Koniecznie włącz je do codziennego stretchingu a Twoje nogi będą Ci wdzięczne.

Ps. Regularne rozciąganie zapobiega przykurczom i oddala od siebie przyczepy ”zbitego” mięśnia co sprawia, że łydka będzie wyglądać zdrowo i smukło.

Oto kilka propozycji:

Ćwiczenia rozciągające:

 

  1. Wyprostowane ręce opieramy o ścianę. Robimy wykrok jednej nogi do przodu, tak aby tylną stopę pozostawić na ziemi. Przednią nogę uginamy, pulsując, jednak pamiętajmy, aby tylną stopę całą pozostawić na ziemi.
  2. Podobne ćwiczenia do poprzedniego to wszelkiego rodzaju wypady w przód. Pulsując przednią nogą, dbamy o to, aby tylna była cały czas prosta i opierała się na stopie. Balansujemy przez kilka sekund, tak aby poczuć rozciągnięcie się tylnej łydki. Powtarzamy po kilka razy na obie strony.
  3. Jedną nogę wysuwamy w przód zginając ją, tak aby przednie kolano nie wychodziło przed stopę, a tylna noga wyprostowana i dociskamy przez kilka sekund piętą do podłoża. Powtarzamy kilka razy na obie nogi.
  4. Pozycja siad prosty a nogi wyciągnięte przed siebie. Rękami chwytamy palce stóp i przyciągamy je do siebie.
  5. Stoimy np. na schodach bądź na jakieś platformie tak aby palce i śródstopie opierało się na podwyższeniu, a pięty były w powietrzu. Następnie podtrzymujemy się rękami i ciągniemy pięty do dołu. W takiej pozycji wytrzymujemy przez ok. 5-10 sekund i powtarzamy po kilka serii.

 

Na co dzień warto dołączyć także kilka ćwiczeń wzmacniających łydki:

  1. Wspinanie się na palce z pozycji stojącej (5 serii po 10 razy)
  2. Unoszenie palców stóp z pozycji stojącej (5 serii po 10 razy)
  3. Unoszenie łydek w pozycji siedzącej, nawet podczas biurowej pracy… aż do poczucia zmęczenia

Wprowadzając kilka nowych nawyków do codziennego trybu życia i diety można przeciwdziałać uporczywym skurczom łydek. Kilka zmian wystarczy by Twoje nogi były zdrowe i piękne. Nie utrudniaj im, i tak sporo mają na głowie dźwigając nasze ciało 😉 a jeśli jeszcze bardziej chcesz je rozluźnić koniecznie przeczytaj kolejny artykuł o masażu powięziowo-mięśniowym.

 

 

Dodano: 20 stycznia 2015 Kategoria: Rehabilitacja Tagi: 1 Komentarz

Dodaj komentarz




Komentarze

  1. kindzia napisał(a):

    Ja niestety mam problemy ze skurczami nocnymi łydek i stóp, ale odkąd zaczęłam stosować żywą sól magnezową do kąpieli jest lepiej.

UE Innowacyjna Gospodarka
UE

DOTACJE NA INNOWACJE - INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

© 2014 wpogonizazdrowiem.pl

Tworzenie stron www Veden.pl