Jak uporządkować swoje życie?- nawyk 6 porządkowanie

Jakiś czas temu rozpoczęłam projekt porządki. Więcej napisałam tutaj. Polega on głownie na wyrzucaniu niepotrzebnych rzeczy. Staram się raz w tygodniu wygospodarować czas, aby przejrzeć stare, nagromadzone rzeczy i wyrzucać, wyrzucać i jeszcze raz wyrzucać. Obiecałam Wam, że będę porządkować 3 godziny tygodniowo, jednak przyznam, że zwykle udaje mi się wygospodarować około 1,5 do 2 godzin.

Ciężko jest zabrać się za porządki, jednak, gdy już zaczynam je robić to okazje się, że sprawia mi to dużą przyjemność. Zawsze po sprzątaniu i wyrzuceniu worka śmieci niepotrzebnych rzeczy czuję niesamowity przypływ sił witalnych. Przestrzeń wokół mnie jest czystsza i wyczuwa się pozytywną energię.

Poza sprzątaniem raz w tygodniu opisuję mój ulubiony system zarządzania czasem i porządkowania życia. Jeżeli Twoje życie jest słabo zorganizowane to polecam go śmiało. Sam prawie już go wdrożyłam. Działa świetnie i do tego jest bardzo prosty.

Jest to  system Zen To Done , którego autorem jest Leo Babauta. Składa się on z 10 prostych nawyków. Więcej przeczytasz tutaj.

  1. Nawyk pierwszy to gromadzenie. Zawsze i wszędzie bądź gotowy do zapisywania wszelkich napływających do Ciebie informacji. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
  2. Nawyk drugi to przetwarzanie.Podejmuj sprawne decyzje dotyczące wszystkich spraw przychodzących.Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
  3. Nawyk trzeci to planowanie. Wyznacz najważniejsze Kamienie Milowe Tygodnia i wyznacz czas kiedy chcesz je osiągnąć. Więcej przeczytasz tutaj.
  4. Nawyk czwarty to działanie. Skupiaj się na jednym zaplanowanym zadaniu na raz i wykonuj je do końca. Więcej przeczytasz tutaj
  5. Nawyk piaty to prosty system przeglądanych codziennie list rzeczy do zrobienia. Więcej przeczytasz tutaj.

Dziś przedstawię Wam nawyk 6 – porządkowanie. Zasada jest prosta każda rzecz powinna mieć swoje miejsce.

Jak zatem już nigdy nie zgubić kluczy, mieć na czas opłacone wszystkie rachunki i mieć uporządkowane biurko. Oto skuteczne rady Leo Babauta.

1.Mniej system Wszystkie nowe, pojawiające się rzeczy kładziemy najpierw do skrzynki spraw przychodzących następnie umieszczamy w którymiś z miejsc poniżej:

  • na listy kontekstowe
  • do teczki spraw bieżących
  • do archiwum
  •  są oddelegowane do innej osoby
  • lądują w koszu.

Najważniejsze jest to aby umieszczać wszystko na swoim miejscu i nie dopuszczać do sterty papierów, które mamy nadzieję później posortować. To są mądre rady  twórcy systemu. Ja jestem na etapie jego wdrażania  i przyznaję, że nie raz odłożę coś do posortowania na później. Niestety potem bardzo trudno jest znaleźć odpowiedni moment, żeby wszystko poukładać.

2. Określ miejsca. Każda rzecz powinna mieć swoje miejsce, więc jeśli masz ochotę odłożyć coś na blat, stół, biurko lub łóżko najpierw zastanów się czy ta rzecz powinna się tam znaleźć, gdzie jest jej miejsce. Wyznacz miejsce dla każdej rzeczy np. kluczyki do samochodu zawsze powinny być w tym samym miejscu.

3. Archiwum dokumentów które mogą się przydać w przyszłości porządkuj w sposób systematyczny a nie jest na piętrzących się stertach dokumentów.Najlepiej jest przechowywać je w opisanych teczkach. Dobrym pomysłem są teczki w rożnych kolorach.

4.Niezwłocznie odkładaj na swoje miejsce. Każdy brak dyscypliny w tym zakresie zaowocuje natychmiastowym wypiętrzenie mi się sterty rzeczy położonych z boku tylko na chwilę.

5. Wyrób sobie nawyk odkładania rzeczy na miejsce. Wbrew pozorom wcale nie jest to taki prosty nawyk. Wymaga czasu, ale warto go poświęć. Jak na każdy nawyk potrzeba na niego około 30 dni.

6.Chroń powierzchnie poziome. Niczego nie odkładaj na blat, biurko i łóżko, stolik lub podłogę. Jeśli się na tym złapiesz natychmiast znajdź miejsce dla trzymanej w ręku rzeczy.

7.Opisuj. Opisywanie i etykietowanie  to jedna z najważniejszych technik podczas porządkowania. Polecam białe karteczki samoprzylepne. Zawsze miej pod ręką pisak, pojemniki, pudełka i teczki. Opisuj dokładnie, tak aby wiedzieć co się gdzie znajduje.

8. Oceń Co pewien czas przyjrzyj się swojemu systemowi i oceń czy nadal odpowiada twoim potrzebom.
Zaoszczędzisz dużo czasu i pieniędzy nie gubiąc swoich rzeczy. Dlatego warto mieć porządek.

Źródło :http://biz.blox.pl

Dodano: 3 kwietnia 2016 Kategoria: Motywacja Tagi: , , , , Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

UE Innowacyjna Gospodarka
UE

DOTACJE NA INNOWACJE - INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

© 2014 wpogonizazdrowiem.pl

Tworzenie stron www Veden.pl