Zdrowy kręgosłup

Bóle pleców to plaga współczesnych społeczeństw. Dotykają wszystkich bez względu na wiek. Mogą być wynikiem poważnych schorzeń, z reguły jednak są rezultatem zaniedbań. Według europejskich statystyk są jedną z najpowszechniejszych przyczyn absencji chorobowej i uzasadnieniem blisko połowy wniosków rentowych. A także – obok bólów głowy – jedną z najczęściej trapiących nas dolegliwości.

Tymczasem zachowanie zdrowia i dobrej kondycji naszych pleców nie jest trudne – wymaga jedynie cierpliwości, determinacji i zapamiętania kilku podstawowych zasad.

Kręgosłup jest główną osią podtrzymującą ciało człowieka w pozycji wyprostowanej i jednocześnie warunkującą jego sprawność i elastyczność. Zbudowany jest z 32-34 kręgów pogrupowanych w odcinki, obejmujące: 7 kręgów szyjnych, 12 kręgów piersiowych, 5 lędźwiowych, 5 krzyżowych tworzących razem kość krzyżową, oraz 3 do 5 kręgów guzicznych (ogonowych), które w okresie wzrostu łączą się i kostnieją tworząc kość ogonową. Ich trzony łączą się ze sobą przy pomocy tzw. krążków międzykręgowych (dysków), odpowiedzialnych za amortyzację wstrząsów i zapewnienie ruchomości całego kręgosłupa. Połączone ze sobą kręgi (każdy z nich to odrębna kość) tworzą długą tuleję, chroniącą przebiegający wewnątrz kręgosłupa rdzeń kręgowy.

 

Pierwsza zasada

  1. Bądź aktywny! – wzmacniaj i rozwijaj mięśnie grzbietu; silne i zdrowe – na długo pozwolą Ci zachować dobrą kondycję i prawidłową postawę

 

Bardzo ważna jest aktywność fizyczna. Dlatego zaleca się regularne wykonywanie ćwiczeń pobudzających różne grupy mięśniowe (np. bieganie, jazda na rowerze, pływanie). Dobrym sposobem wzmocnienia mięśni grzbietu są długie spacery. Jednym z czynników ryzyka powstawania dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego jest otyłość, która znacznie przyspiesza i nasila wystąpienie objawów bólowych. Im większy ciężar spoczywa na rusztowaniu kostnym, tym szybciej się ono zużywa. Zalecane jest utrzymywanie właściwej masy ciała przez dietę ubogą w cukier, tłuszcze i sól, a bogatą w witaminy, minerały i błonnik. Im kości będą lepiej uwapnione, tym mniejsze ryzyko wystąpienia bólów, których przyczyną może być odwapnienie kości.
 

O kolejnych przeczytacie w naszym następnym artykule.

Dodano: 29 października 2014 Kategoria: Rehabilitacja Tagi: 1 Komentarz

Dodaj komentarz




Komentarze

  1. pornhd napisał(a):

    Great pоst.

UE Innowacyjna Gospodarka
UE

DOTACJE NA INNOWACJE - INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

© 2014 wpogonizazdrowiem.pl

Tworzenie stron www Veden.pl