Jak wzmocnić odporność naszego organizmu zimą

Przepraszam Was, że nie pisałam wczoraj ( zwykle staram się trzymać ustalonych przeze mnie terminów wpisów –  piszę we wtorek, czwartek i piątek), ale po prostu bardzo bolała mnie głowa i źle się czułam. To zainspirowało mnie do napisania dzisiaj o wzmacnianiu odporności naszego organizmu. Myślę, że ta wiedza szczególnie w okresie zimowym wszystkim nam się przyda.

Na początek dlaczego chorujemy? Co sprawia, że nasz układ odpornościowy jest osłabiony?

  1. stres i napięcia emocjonalne (ten punkt napisałam jako pierwszy, bo uważam, że to najistotniejszy czynnik)
  2. dieta uboga w witaminy i składniki mineralne
  3. nieregularne odżywianie
  4. zbyt mała ilość snu
  5. palenie tytoniu
  6. nadużywanie alkoholu
  7. antybiotyki
  8. częste podróże i zmiany klimatu

 

Jak zatem wzmacniać nasz organizm ?

Wybrałam dla Was kilka prostych i naturalnych sposobów, które pomogą skutecznie wzmocnić Wasz organizm. Domyślam się, że trudno będzie Wam zastosować od razu wszystkie . Jednak nawet, gdy zastosujecie kilka z nich Wasza odporność powinna znacząco się poprawić.

I. Na początek co i jak jeść, aby nie chorować:

  1. Podstawą jest zrównoważona, zdrowa dieta, bogata w warzywa i owoce, bez żywności przetworzonej. Najprostszym sposobem jest jedzenie porcji warzyw lub owoców do każdego posiłku. Dla osób bardziej zaawansowanych polecam pilnowanie zasad równowagi kwasowo-zasadowej, więcej informacji na ten temat znajdziecie  tutaj a dokładną listę produktów odkwaszających organizm tutaj.
  2. W okresie zimowym jedz dużo ciepłych potraw (to zalecenie medycyny chińskiej). Warto rozpocząć dzień od ciepłego śniadania. W dziale przepisy znajdziecie przepis na pieczoną owsiankę z owocami. Gorąco polecam, bo to moje ulubione danie na śniadanie. Na obiad najlepsza będzie ciepła zupa. Tu polecam zupę krem z marchewki z imbirem i curry.
  3. Pij ciepłe rozgrzewające napoje. Szczególnie godna polecenia jest woda z miodem, cytryną i imbirem. Przy czym miód najlepiej jest zalać wieczorem letnią wodą i odstawić na noc. Dzięki temu składniki w nim zawarte będą lepiej przyswajalne.
  4. Jedz dużo kiszonek, szczególnie nasze ogórki i kapustę kiszoną.
  5.  Dodawaj dużo czosnku i cebuli do potraw. To naturalne antybiotyki.
  6. Do sałatek dodawaj natkę pietruszki (bogata w witaminę C) i kiełki (dostarczają wiele cennych witamin i minerałów).
  7. Pij napoje z dodatkiem dzikiej róży. Jest wyjątkowo bogata w witaminę C. Dla przykładu w 100g cytryny jest jej około 50 mg a w 100 g owocu dzikiej róży aż 840 mg.
  8. Przyjmuj regularnie tran, zawiera dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin A i D, dlatego wspaniale wzmacnia odporność.

II. Ruszaj się, najlepiej na świeżym powietrzu lub w basenie. Krótkotrwałe ochłodzenie ciała pobudza układ odpornościowy do działania. Częste hartowanie organizmu sprawia, że uczy się on reagować na zmienne warunki środowiska takie jak temperatura i obecność drobnoustrojów. Polecam uczęszczanie na basen w zimie. Kiedyś zapisywałam dzieci na basen do listopada a potem wracaliśmy dopiero w kwietniu. Jednak dowiedziałam się od osób, które regularnie chodzą na zajęcia aqua aerobiku, że właśnie dzięki zimowym zajęciom mają lepszą odporność. Od zeszłego roku chodzimy całą rodziną na basen również w zimie i faktycznie odporność moich dzieci znacząco się poprawiła.

III.Śpij tyle ile potrzebujesz. Każda osoba ma indywidualne zapotrzebowanie na sen. Jednak średnia ilość snu dorosłej osoby to około 8 godzin dziennie. Ważne jest również, aby kłaść się spać regularnie, najlepiej o 22.00 i wstawać o 6.00. Badania potwierdzają, że osoby, które zarywają noce, są podatniejsze na infekcje.

IV. Relaksuj się i medytuj. Większość z nas dużo pracuje i często nie starcza nam już czasu dla samych siebie oraz wspólne wyjścia z rodziną i przyjaciółmi. Odpoczynek, relaks i miły czas spędzany w gronie bliskich osób pozwala nam odstresować się, a to właśnie stres jest największym wrogiem naszego układu odpornościowego. Wspaniałym sposobem na codzienne napięcia emocjonalne jest medytacja. Więcej na ten temat napiszę w ten czwartek.

V. Często wietrz pomieszczenia.

VI. Myśl pozytywnie to ochroni Cię przed stresem. Jeżeli nie wiesz jak pozbyć się uporczywych myśli na niechciany temat przeczytaj ten wpis.

Życzę Ci dużo zdrowia, siły i witalności  w te zimowe dni!

 

Dodano: 13 stycznia 2016 Kategoria: Dla zdrowia Tagi: , , , , , , , , , , , , , 4 komentarze

Dodaj komentarz




Komentarze

  1. Bieganie Uskrzydla napisał(a):

    Bardzo fajne przykłady. Dieta, odpowiednia długość snu, równowaga pomiędzy treningiem, a odpoczynkiem, są moim zdaniem najważniejszymi składowymi zapobiegania przeziębieniom. No i samo biegania bardzo mocno hartuje organizm. Na moim przykładzie odkąd biegam, a będzie to już prawie 3 lata, nie złapałem nawet lekkiego przeziębienia 🙂
    Pozdrawiam, Kamil

  2. Natalia napisał(a):

    Kupiłam sobie pierzgę pszczelą Bee Pearl i nie załuję 😀 Trafiłam na nią przypadkiem na stronie domiuroda.pl, zaciekawiło mnie to że ma tak sporo właściwości no i jest w kapsułkach, czyli łatwo się ją łyka 😀 Pomaga mi na odporność, lepszą pracę jelit i pamięć 😀

  3. Jaga napisał(a):

    Po pierwsze zdrowa dieta, po drugie odpowiednia dawka snu i odpoczynku. Nie wolno zapominać o witaminach, mikroelementach i probiotykach. Ja na wiosnę brałam trzy tygodnie acidolac, żeby pozbyć się wzdęć a dodatkowo, dzięki temu poprawiłam swoją odporność.

UE Innowacyjna Gospodarka
UE

DOTACJE NA INNOWACJE - INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

© 2014 wpogonizazdrowiem.pl

Tworzenie stron www Veden.pl